Informace o chodu obce si může zastupitel vyžádat dle § 82 písm. c) zákona o obcích, který stanoví, že zastupitel může „požadovat od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které obec založila nebo zřídila, informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jejich funkce; informace musí být poskytnuta nejpozději do 30 dnů.“ Na takovou žádost nejsou kladeny žádné formální požadavky a stejně tak není stanovena ani forma, v jaké mají být informace poskytnuty, ale je jednoznačné, že zastupitel má na všechny informace splňující uvedené kritérium právní nárok.
Žádost o informace podle §82 zákona o obcích může být účinnou, ale při dodržování lhůt velice zdlouhavou cestou a navíc je důsledné dodržování tohoto ustanovení těžko vymahatelné. Proto zde může být využit i účinnější nástroj přístupu k informacím, který představuje zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Ten podrobně stanovuje proces vyřizování žádosti o informace, včetně souvisejících otázek. Podle tohoto zákona je mj. lhůta pro poskytnutí informace 15denní a informace se podává ve formě, která je uvedena v žádosti. Zmiňované informace je povinný subjekt nucen poskytnout v souladu s §2 odst. 1 zákona o svobodném přístupu k informacím, který stanoví, že povinnými subjekty, které mají podle tohoto zákona povinnost poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, jsou státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce.