|
|
Můžu jako zastupitel obce požádat o zápis ze zastupitelstva druhý den.
Nebo musím počkat jako jiný občan. Zapisovatelka píše zápis na počítači. Myslím si, že by jsem ho mohl dostat hned po zápise.
|
|
|
|
nahrávání
Dobrý den,může si člen zastupitelstva nahrávat průběh jednání zastupitelstva např.na mobilní telefon a může tuto nahrávku zveřejnit?
|
|
|
|
Re: nahrávání
Pořizování a zveřejňování videozáznamů ze zasedání zastupitelstva je v zásadě vždy, nejedná-li se o některou ze zákonných licencí, podmíněno souhlasem zachycovaných osob. Teoreticky přicházejí v úvahu i některé další výjimky, které však nejsou nesporné. Na druhou stranu, zastupitelstvo není oprávněno pořizování záznamů zakázat, jedná se vždy o záležitost jednotlivých osob, do jejichž práv je eventuálně zasahováno.
|
|
|
|
Přínos nových firme a občanů v obci
Dobrý den, ráda bych Vás poprosila o radu při argumentaci. V naší obci je všeobecně podporovaný předsudek, že vše má zůstat při starém a noví lidé a firmy jsou náplavy, kteří narušují starý běh věcí. Nedávno do obce přišel nový podnikatel, který v domě po svých rodičích hodlá zřídit penzion pro seniory o kapacitě cca 28 lidí. Starosta mu dal podmínku pro vstup do obce vybudovat na vlastní náklady příjezdovou cestu, která je v zoufalém stavu odjakživa ( je to příjezdová cesta i k jiným domům) a povinné přispění částky 250 000,-Kč na zvětšení čističky, kterou stejně bylo nutno rozšířit.
Proto bych se ráda zeptala, zda je toto standartní postup a zároveň o radu. Nemůžu nikde na internetu najít pro svou argumentaci informaci o výši finanční částky, kterou nová firma v obci přinese do obecní pokladny svým vstupem do obce. Děkuji Nováková
|
|
|
|
Re: Přínos nových firme a občanů v obci
Obecně si lze představit snad pouze jeden případ, kdy by obec mohla vybudování penzionu zamezit, a to tehdy, kdy by podmínkou realizace projektu byla změna územního plánu obce. Dále obec je sice ze zákona účastníkem územního řízení, kdy stavební úřad rozhoduje o vydání územního rozhodnutí o umístění stavby, a může jako účastník řízení vydávat stanoviska či podávání námitky, na základě kterých se k danému předmětu vyjadřuje, ale platí, že námitky závazné nejsou a stavební úřad je nemusí akceptovat. Taktéž si obtížně lze představit, že by ve stavebním řízení mohlo být vzhledem k povaze stavby výstavbě ze strany obce zabráněno.
Nutné je také uvést, že vzhledem k oddělení veřejného a soukromého práva není přípustné, aby správní orgán při výkonu veřejné správy uzavíral se soukromými subjekty (které se ocitají v pozici adresátů veřejnoprávních aktů) soukromoprávní smlouvy, jimiž by se zavazoval ohledně svých dalších veřejnoprávních postupů. Případná dohoda tohoto typu je neplatná a strany jí nejsou nijak vázány. Jinými slovy není možné, aby byla uzavřena smlouva, na základě které by se podnikatel zavazoval k poskytnutí peněžní částky oproti schválení změny např. územního plánu.
Lze tedy shrnout, že případné poskytnutí finančního příspěvku obci záleží pouze na vůli podnikatele. Není možné ani přípustné, aby si obec takto stanovovala podmínky.
Argumentace pro zřízení penzionu by mohla poukazovat na vznik nových pracovních míst a na penzion navazující investice, z finančního hlediska by si obec mohla polepšit na základě výběru poplatku z ubytovací kapacity.
|
|
|
|
Konání v rozporu s rozhodnutím zastupitelstva
Co dělat,když starosta nejedná v souladu s rozhodnutím zastupitelstva obce ?
|
|
|
|
Re: Konání v rozporu s rozhodnutím zastupitelstva
Usnesení zastupitelstva obce jsou pro starostu závazná. Starosta sám nemá právo rušit nebo měnit tato usnesení, k tomu je oprávněno opět pouze zastupitelstvo. Pokud jsou právní úkony učiněné starostou bez předchozího schválení zastupitelstva tam, kde zákon o obcích toto schválení požaduje, jsou tyto právní úkony absolutně neplatné v souladu s ustanovením § 41 odst. 2.
Starosta odpovídá za výkon své funkce zastupitelstvu obce. Pokud jde tedy o odpovědnost za výkon funkce, platí, že je zde dána možnost odvolání z funkce, a to případně i bez udání důvodů (v souladu s ustanovením § 103).
Zastupitelstvo tedy může starostu sankcionovat odvoláním z funkce, případně snížením měsíční odměny, jestliže se jedná o starostu neuvolněného. Jestli zastupitelstvo takové kroky učiní či nikoli, je plně v jeho kompetenci. K platnému usnesení zastupitelstva obce týkající se odvolání starosty z funkce je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva obce v souladu s ustanovením § 87 zákona o obcích.
|
|
|
|
Re: Konání v rozporu s rozhodnutím zastupitelstva
Dobrý den,
především veřejně upozornit na zasedání zastupitelstva obce ostatní členy. Projednat a v usnesení rozhodnout, popřípadě pověřit kontrolní výbor, který ze zákona má povinnost kontrolovat plnění usnesení. Předpokládám, že jste v opozici a jak řekl klasik " boj s blbosti je nekonečný, ale nesmí se nikdy vzdát".
S pozdravem, ať se dílo zdaří.
|
|
|
|
Schvalování smluv v radě města
Je nutné, aby rada města schvalovala veškeré smlouvy ? např. smlouvu o poskytování služeb paušální technické podpory s firmou, od které máme zakoupen software ? Jedná se o roční paušál ve výši cca 2500 Kč, v rozpočtu města je částka na tyto služby vyhrazena.
Děkuji
|
|
|
|
Re: Schvalování smluv v radě města
Podmínkou pro platné uzavření smlouvy je její předchozí schválení příslušným obecním orgánem, při jehož určení rozlišuje zákon o obcích tzv. vyhrazené pravomoci zastupitelstva obce (§ 84 odst. 2 a § 85), dále vyhrazené pravomoci rady obce (§ 102 odst. 2) a obecnou či „zbytkovou“ pravomoc (§ 102 odst. 3).
Nespadá-li tedy uzavření dané konkrétní smlouvy pod vyhrazené pravomoci rady, nebo zastupitelstva, tak záleží dle § 102 odst. 3 na rozdělení zbytkových pravomocí mezi zastupitelstvem obce a radou obce (v obcích, kde není rada obce, tak starostou).
|
|
|
|
Dobrovolné vstupné
Dobrý den,
je možné vybírat na obecní kulturní události- divadle dobrovolné vstupné? Pokud ano, jak jej účtovat, aby se nejednalo o ,,černé peníze" ?
Mnohokrát děkuji
|
|
|
|
Re: Dobrovolné vstupné
Na obecně kulturní události dobrovolné vstupné vybírat samozřejmě lze.
Účast na obecní kulturní události je dobrovolná, vstupné být placeno nemusí, záleží na uvážení každého návštěvníka. Vzhledem k dobrovolnosti se na situaci nevztahují ustanovení týkající se vybírání poplatků.
Co se týká účtování, tak zde Vás bohužel musím odkázat na odborníky, kteří se danou problematikou zabývají. Problematika účetnictví jde nad rámec naší právní poradny.
|
|
|
|
Velitel JSDHO
Dobrý den,
může velitel jednotky SDH obce vykonávat funci člena zastupitelstva obce? V jedné publikaci vydané MV - GŘ Hasičského záchranného sboru ČR jsem se dočetl, že starosta obce musí vzít v úvahu případnou neslučitelnost funkce velitele jednotky s funkcí člena zastupitelstva obce, protože ta je neslučitelná s funkcemi, které jmenuje starosta obce.
Děkuji za odpověď - Jiří Vacek
|
|
|
|
Re: Velitel JSDHO
Neslučitelnost by nastala za předpokladu, že by tento člen zastupitelstva vykonával v téže obci funkci velitele JSDH jako své zaměstnání a současně by JSDH organizačně spadala pod obecní úřad.
Podle § 5 zákona o volbách do zastupitelstev obcí je funkce člena zastupitelstva obce neslučitelná s funkcí zaměstnance této obce zařazeného do obecního úřadu, za předpokladu, že tento zaměstnanec přímo vykonává státní správu vztahující se k územní působnosti obce nebo se jedná o zaměstnance jmenovaného starostou (nebo některou z dalších zde uvedených osob).
I v případě, že velitel jednotky SDH vykonává tuto funkci jako své zaměstnání, pravděpodobně nepůjde o zaměstnance zařazeného do obecního úřadu, a neslučitelnost tedy nenastane. Zákon o požární ochraně nicméně právní formu JSDH nepředepisuje, není tedy vyloučeno, že JSDH bude organizačně spadat do obecního úřadu (nepůjde ani o organizační složku či příspěvkovou organizaci obce; organizační strukturu OÚ stanovuje rada obce). V tomto případě by pak skutečně neslučitelnost existovala.
|
|
|
|
rozpočet
Dobrý den,
chtěl jsem se zeptat na následující problematiku...
Před necelým měsícem rada našeho města (Plumlov, okr.Prostějov) na svém zasedání vybrala dodavatele investiční akce na rekonstrukci parkoviště před MÚ. Ponechávám stranou, že byla vybrána firma s rozpočtem za cca 450 tis.vč.DPH, že rada města měla k dispozici pouze a jen jednu jedinou nabídku, tedy tu vítěznou a rovněž ponechávám stranou, že o této investiční akci, o jejíž realizaci a oslovení stavebních firem (tedy o výběrovém řízení a jeho podmínkách) nerozhodovala rada (nepřijala žádné usnesení), ale pouze starosta radu seznámil s nabídkou této firmy.
Chci se zeptat na jinou věc. Na tuto investiční akci nebyly v letošním roce vyčleněny v rámci rozpočtu města žádné finanční prostředky. Akce se již začala realizovat a minimálně z 50 % je provedena a zbylá část se má realizovat v příštím roce. Starosta se nechal slyšet, že finančně bude na to pamatováno v rozpočtu v roce 2013. Je tento postup vůbec možný? Schvalování rozpočtu města je v kompteneci zastupitelstva a zastupitelé se o tomto dozvěděli pouze ze zápisu z rady města. Nebyl v tomto případě porušen zákon o obcích? Co se stane, pokud zastupitelstvo v rámci rozpočtu tuto investiční akci neschválí? Kdo zaplatí stavební firmě provedené práce?
děkuji za odpověď
Marek Otruba
|
|
|
|
Re: rozpočet
Obci nic nebrání, naopak mnohdy bude potřebné, uzavřít smlouvy, z nichž má být ze strany obce finančně plněno až v následujícím roce, pro který ještě není schválen rozpočet. Přitom pro pravomoci schvalovat takové smlouvy neplatí žádné odchylky, smlouvu může tedy schválit i rada obce v rámci své pravomoci. Při sestavování rozpočtu je obecně vždy nutné co nejpřesněji postihnout předpokládané výdaje a příjmy. Jelikož k tomuto výdaji se obec smluvně zavázala, bude nutné, aby na něj bylo v rozpočtu pamatováno.
Pokud by tento výdaj nebyl kryt budoucím rozpočtem, nic to nemění na povinnosti obce ze smlouvy plnit. Učinění výdaje v rozpočtu se schváleným rozpočtem by ovšem bylo porušením zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (§ 2 odst. 1) a správním deliktem podle jeho § 22a odst. 1 písm. c) (výdaji s nímž rozpočet nepočítá, musí předcházet provedení rozpočtového opatření).
Lze tedy shrnout, že radě obce nic nebrání schválit smlouvu, z níž má obec plnit až v příštím roce, a v rozpočtu pro tento příští rok je pak nutno na takový výdaj pamatovat. V případě nedostatečné komunikace mezi radou a zastupitelstvem, nebo dokonce rozporů, lze doporučit, aby si rozhodování o smlouvách „nad určitou hodnotu“ vyhradilo zastupitelstvo.
Pochopitelně, pokud ve Vašem případě o uzavření smlouvy rada obce vůbec nerozhodla, rozhodl pouze starosta, aniž by na něho rada svou rozhodovací pravomoc přenesla, je smlouva absolutně neplatná (srov. § 41 odst. 2 zákona o obcích).
|
|
|
|
Práce svépomocí
Dobrý den,
chtěl jsem se zeptat, jestli spolek, či organizační složka města může na majetku obce provést práce svépomocí. Konkrétně se jedná o opravu fasády budovy, kdy spolek, který objekt v majetku města využívá, by opravu provedl svépomocí, v rámci brigád a město by hradilo pouze materiál nutný k opravě.
Setkal jsem se totiž s názorem, že na tyto práce musí být vybrána firma, v rámci výběrového řízení a že svépomocí toto nelze dělat.
Pokud to svépomocí jde, jak je to potom ošetřeno legislativně v rámci města?
Děkuji za odpověď - Martin Čech
|
|
|
|
Re: Práce svépomocí
Jediným výdajem města je v tomto případě nákup stavebního materiálu. Není nutné zadávat veřejnou zakázku (i kdyby veřejná zakázka zadána byla, jednalo by se patrně o zakázku malého rozsahu, takže by nebylo nutné postupovat podle Zákona o veřejných zakázkách). O nákupu stavebního materiálu rozhodne rada města. Nic nebrání tomu, aby opravu provedl příslušný spolek.
Omlouváme se za časovou prodlevu při zodpovídání dotazu. Důvodem je přílišné pracovní vytížení právní poradny.
|
|
|
|
Re: Práce svépomocí
Děkuji za odpověď a pořeji hezký den
|
|
|
|
Vnitřní směrnice obce o zadávání veřejných zakázek.
Dobrý den.
Máme schválenu vnitřní směrnici o zadávání veřejných zakázek, kdy starosta může objednat (jako příkazce operace) veřejnou zakázku na stavební akce do 300.000,- (bez DPH) a na dodávky do 100.000,- Kč (bez DPH). Je možno tuto směrnici uplatnit i po novele zákona o veřejných zakázkách?
Děkuji.
|
|
|
|
Re: Vnitřní směrnice obce o zadávání veřejných zakázek.
Ano, toto je v souladu se zákonem. Jedná se o veřejné zakázky malého rozsahu, takže se při jejich zadávání nemusíte řídit Zákonem o veřejných zakázkách. Musíte se však řídit zásadou transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace.
|
|