Odpovědný zastupitel

 

E-learning

 
 

Kontakty tutor

Diskusní fórum

E-learning

Počet příspěvků: Způsob zobrazení:  dle příspěvků | časově
Hana Škrlová
29.3.2012 17:02
Zápis ze zastupitelstva

Může zvolený zastupitel, který byl ověřovatel zápisu zastupitelstva, tento zápis zkopírovat a umístit ho na webové stránky svého sdružení ? Aniž by někoho z vedení obce  informoval?

Zápis je k dispozici k nahlénutí na obecním úřadu a usnesení ze zastupitelstva vyvěšeny na úřední desce.

Barbora Štejdířová
8.11.2012 12:18
Re: Zápis ze zastupitelstva

Jelikož je zápis ze zasedání zastupitelstva poskytnutelnou informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím – kdokoliv si může vyžádat jeho kopii a libovolně s ní nakládat, včetně jejího zveřejňování, může tak činit i člen zastupitelstva, který má k zápisu faktický přístup, a vzhledem k výše uvedenému nemá smysl mu v tom bránit. Mnohé obce samy dobrovolně zveřejňují zápisy ze zasedání zastupitelstva na svých internetových stránkách – tuto praxi lze vzhledem k principům otevřenosti veřejné správy jednoznačně uvítat. Z takto zveřejněných zápisů je nutno odstranit případné osobní údaje fyzických osob.

Barbora Štejdířová
8.11.2012 12:17
Re: Zápis ze zastupitelstva

Jelikož je zápis ze zasedání zastupitelstva poskytnutelnou informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím – kdokoliv si může vyžádat jeho kopii a libovolně s ní nakládat, včetně jejího zveřejňování, může tak činit i člen zastupitelstva, který má k zápisu faktický přístup, a vzhledem k výše uvedenému nemá smysl mu v tom bránit. Mnohé obce samy dobrovolně zveřejňují zápisy ze zasedání zastupitelstva na svých internetových stránkách – tuto praxi lze vzhledem k principům otevřenosti veřejné správy jednoznačně uvítat. Z takto zveřejněných zápisů je nutno odstranit případné osobní údaje fyzických osob.

Radek Ilchmann
20.2.2012 11:56
Schvalování zastupitelstvem - zpřísnění zákona

Mám dotaz, zda si může zastupitelstvo schválit zásady k prodeji nemovitosti - vytipovaných městských bytů, ve kterých jde nad rámec zákona a požaduje schválení 2/3 většinou všech členů zastupitelstva. Tyto zásady jsou schválené z předchozích volebních období, nyní je chceme troch upravit. Můžeme zde toto ustanovení ponechat?

Výtah: ...Preference k prodeji obsazených a prodej uvolněných bytových jednotek
a) Při prodeji obsazených bytových jednotek město Žacléř vychází především z ustanovení § 22 zákona č. 72/1994 Sb. Forma přímého prodeje bude uplatněna u stávajících uživatelů (nájemníků) bytu nebo rodinných příslušníků v přímé linii za podmínky, že s tímto souhlasí stávající uživatel (nájemník) s přihlédnutím k § 706 zákona č. 40/1964 Sb. v platném znění.
b) Prodej způsobem uvedeným v čl. 3 těchto zásad bude realizován v následujících případech:
- fyzické osoby s trvalým pobytem v katastru města za podmínky, že s tímto souhlasí stávající uživatel (nájemník), anebo souhlas vyjádří zastupitelstvo města na svém veřejném zasedání a to nejméně 2/3 většinou všech členů zastupitelstva;
- fyzické osoby i bez souhlasu nájemníka, za podmínky, že souhlas vyjádří zastupitelstvo města na svém veřejném zasedání a to nejméně 2/3 většinou všech členů zastupitelstva;
- v případě uvolněného bytu; ...

Pavlína Štachová
10.2.2012 09:41
Změna jednacího řádu

Současný stav:  Písemné materiály , určené pro jednání ZO, předkládá navrhovatel v počtu 1 výtisku prostřednictvím OÚ, tak aby mohly být doručeny nejpozději do 3 dnů přede dnem jednání ZO jeho členům.

Starostou navrhovaná úprava : Písemné materiály, určené pro jednání ZO, předkládá navrhovatel v počtu 1 výtisku prostřednictvím OÚ, s tím, že budou předkládány zastupitelům v průběhu zasedání ZO.

Otázka:  Je takováto úprava jednacího řádu možná? Děkuji

 

Vlastimil Ondra
6.2.2012 16:55
Podpis smluv místostarostou obce

Dobrý den, chtěl bych poprosit o stanovisko, zda místostarosta obce je oprávněn k podpisu například nájemních  smluv v době nepřítomnosti starosty obce. ( dovolená, pracovní neschopnost atd. ) Musí  mít k těmto úkonům plnou moc starosty?  Dále pak, jaký je postup při uzavírání smluv, kdy starosta je zárověň žadatelem. Uzavírá smlouvu po řádném projednání v příslušných orgánech obce sám se sebou?

Barbora Štejdířová
10.2.2012 12:47
Re: Podpis smluv místostarostou obce

Dobrý den,

Místostarosta zastupuje starostu přímo ze zákona, nepotřebuje tedy plnou moc. Zákon o obcích přitom rozsah tohoto zastoupení nijak neomezuje. Má se tak za to, že jej zastupuje v plném rozsahu.

Ano. Případně může zastupitelstvo pověřit pro takový účel místostarostu nebo jiného svého člena. Nic ale nebrání tomu, aby byl starosta na smlouvě podepsán jednou za obec a jednou za sebe jako FO nebo za jinou právnickou osobu. (O uzavření takové smlouvy může starosta i rozhodnout, pokud je to v jeho pravomoci. Zde by ovšem v některých případech mohlo být vhodné nechat rozhodnutí na zastupitelstvu.) Upozornit lze nicméně v této souvislosti na obecnou povinnost, zakotvenou v § 3 odst. 1 zákona o střetu zájmů (č. 159/2006 Sb.), dle něhož dojde-li ke střetu veřejného zájmu se zájmem osobním, nesmí veřejný funkcionář upřednostňovat svůj osobní zájem před zájmy, které je jako veřejný funkcionář povinen prosazovat a hájit. Osobním zájmem se pro účely tohoto zákona rozumí takový zájem, který přináší veřejnému funkcionáři osobní výhodu nebo zamezuje vzniku případného snížení majetkového nebo jiného prospěchu. I z tohoto důvodu není popsaná praxe dvojího podepisování dle našeho názoru – přinejmenším v případě, kdy o uzavření smlouvy před jejím podpisem nerozhodl jiný orgán obce – příliš doporučeníhodná.

Pavel Matoušek
1.2.2012 09:46
Odpuštění poplatku právnickým osobám nebo fyzickým osobám oprávněných k podnikání

Dobry den,
podle Zákona o odpadech 185/ 2001 Sb., §17, odst. 5)
"Obec může vybírat úhradu za shromažďování, sběr, přepravu, třídění, využívání a
odstraňování komunálních odpadů od fyzických osob na základě smlouvy. Smlouva musí být
uzavřena písemně a musí obsahovat výši úhrady. Vybírá-li obec tuto úhradu, nemůže stanovit
poplatek za komunální odpad podle § 17a ani místní poplatek za provoz systému
shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů podle
zvláštního zákona.
"

Můj dotaz zní, může obec tento poplatek v některých případech odpustit? Nebo uzavřít smlouvu na 1,-/ rok s tím, že si obec určí pravidla, za kterých bude možné smlouvu za sníženou sazbu uzavrít? Jako příklad uvádím nehtové studio, které nemá odpadu více, než hrst odštípaných gelových nehtů za měsíc. Navíc pokud je provozovna provozující tohoto studio v rodinném domku živnostníka.

Děkuji za odpověď.

Barbora Štejdířová
7.2.2012 12:52
Re: Odpuštění poplatku právnickým osobám nebo fyzickým osobám oprávněných k podnikání

Dobrý den,

Pokud se podnikající fyzické osoby a právnické osoby účastní systému nakládání s odpadem zavedeného obcí na základě smlouvy podle §17 odst. 6 zákona o odpadech, je výše sjednané ceny vždy závislá na dohodě stran. Toto platí i při stanovení úhrady ve smlouvě podle §17 odst. 5 zákona o odpadech, tedy v případě, že má obec zaveden smluvní systém zpoplatnění.

U poplatku za komunální odpad podle §17a zákona o odpadech zákon s možností vymezit okruh osob, které budou povinny platit poplatek ve snížené výši, nebo budou od této povinnosti zcela osvobozeny, výslovně nepočítá, jedná se nicméně o oblast samostatné působnosti obce a při zachování nediskriminačního přístupu ji podle našeho názoru lze připustit i v těchto případech.

Prominout poplatek nebo snížit dlužnou částku na základě individuální žádosti v rámci daňového řízení v současné době zákony u poplatků správci daně neumožňují.

Rostislav Němec
24.1.2012 17:39
Výběrové řízení na dodávky ele. energie.

Dobrý den. Rada města se rozhodla v yhlásit výběrové řízení na změnu dodavatele el. energie. O této skutečnosti však dopředu neseznámila zastupitelstvo města. Na svém zasedání rozhodla o uzavření smlouvy s jiným dodavatel. Musí tuto smlouvu odsouhlasit zastupitelstvo města. Děkuj Rosťa

Barbora Štejdířová
31.1.2012 15:14
Re: Výběrové řízení na dodávky ele. energie.

K rozhodnutí o uzavření smlouvy je oprávněna rada obce, pokud si zastupitelstvo rozhodnutí ve věci nevyhradí.

Petr Filip
23.1.2012 17:34
Střet zájmů

Dobrý den,

zastupitel, člen rady obce, předseda majetkové komise, jmenovaný vedoucí technických služeb.

vykonává funkci vedoucího technických služeb v rámci živnosti jako podnikatel 8,5h denně. (Vedoucím technických služeb se rozumí : řízení pracovní čety  - 3zaměstnanci, + vlastní práce s obecní technikou)

Jedná se o střet zájmů, či nikoliv?

Děkuji za odpověď Filip

Barbora Štejdířová
31.1.2012 15:16
Re: Střet zájmů

Neslučitelnost není v tomto případě zákonem stanovena, zastupitel a zároveň člen rady obce může být vedoucím technických služeb. Není zde dána neslučitelnost funkcí.

Pavel Matoušek
16.1.2012 13:31
Zrizovaci listina ZS - hlavni vs. doplnkova cinnost

Dobry den,
v obci resime problem se Zakladni skolou. Reditelka  skoly a vedouci jidelny nam tvrdi, ze nemohou dale varit obedy pro jine stravniky nez ze ZS a MS, viz citace ze Zrizovaci listiny "2) zařízení školního stravování sloužící dětem a žákům škol, které obec zřizuje
školní jídelna
Příspěvková organizace jako školní jídelna v rámci školního stravování vydává jídla, která sama připravuje, a může připravovat jídla, která vydává výdejna; její činnost se řídí zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zejména pak ustanovením § 119 a prováděcími předpisy ke školskému zákonu a zajišťuje závodní stravování zaměstnancům zařízení v souladu s právní normou 84/2005 Sb., ve znění dalších předpisů.
Poskytuje stravování pro žáky a zaměstnance školy, stravování pro jiné strávníky (důchodci a mateřská škola).
"

Pani reditelka i vedouci sj. tvrdi, ze pro duchodce mohou varit jen v ramci doplnkove cinnosti.
Pravdou je, ze duchodci nejsou jen duchodci, ale i napr. maminky na MD.

Az sem nevidim tak zasadni problem. Ten vidim v tom, ze od 1.1.2012 prestala skola vydavat obedy "duchodcum" a to bez vedomi zrizovatele, tedy obce. Je tento postup v pravomoci reditele ZS? Dekuji

Barbora Štejdířová
31.1.2012 15:20
Re: Zrizovaci listina ZS - hlavni vs. doplnkova cinnost

Dobrý den,

Záleží zcela na formulaci obsažené ve zřizovací listině. Zákon č. 250/2000 Sb. mj. uvádí, že příspěvková organizace může provozovat doplňkové činnosti navazující na hlavní účel příspěvkové organizace, kterou jí zřizovatel povolí k tomu, aby mohla lépe využívat všechny své hospodářské možnosti a odbornost svých zaměstnanců; tato činnost nesmí narušovat plnění hlavního účelu organizace a sleduje se odděleně. Přičemž tyto musejí být vymezeny ve zřizovací listině. /§ 27 odst. 2 písm. g)/. Byť ve Vaší zřizovací listině není specificky stanoveno, co jsou činnosti hlavní a co doplňkové, vyplývá toto z logiky věci, a ustanovení o tom, že ŠJ poskytuje též „stravování pro jiné strávníky (důchodci a mateřská škola)“ bezpochyby definuje onu doplňkovou činnost, byť poměrně vágním způsobem.

Ředitelka školy a další zaměstnanci jsou povinni řídit se zřizovací listinou. Z citovaného ustanovení vyplývá, že důchodcům má být stravování poskytováno, zde tedy dle našeho názoru není postupováno správně. Jiným strávníkům by naopak možnost stravování poskytována být neměla.

Doporučujeme, aby obec jako zřizovatel z důvodů zamezení nežádoucí situaci a předejití dalším sporům svou zřizovací listinu upravila a precizněji v ní doplňkovou činnost ŠJ formulovala.

Upozorňujeme, že pokud by jiným strávníkům měla být jídla prodávána se ziskem, bylo by třeba, aby si ŠJ opatřila živnostenské oprávnění podle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

Ohledně některých dalších strávníků a úhrad za stravování věnujte dále pozornost § 33b zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů a vyhlášce ministerstva financí č. 430/2001 Sb., o nákladech na závodní stravování a jejich úhradě v organizačních složkách státu a státních příspěvkových organizacích, ve znění pozdějších předpisů

Petr Jun
1.11.2011 18:02
nakládání se zvukovou nahrávkou

Dobrý den,

 

 kvůli kontrole zápisu si pořizuji zvukovou nahrávky z jednání zastupitelstva. Na začátek zasedání upozorním, že si pořizuji zvukovou nahrávku. Došlo k nesouladu  v tom, že starosta na zastupitelstvu, na určitou otázku, říkal úplně něco jiného, než potom bylo oficiální vyjádření do novin. Občan, kterého se toto vyjádření starosty  osobně dotklo se na mne obrátil s prosbou o poskytnutí nahrávky  za účelem porovnání . Pan starosta se mne ptal, jestli jsem poskytl adio nahrávku a já mu sdělil, že  ano.Starosta mi řekl , že uvažoval o žalobě, ale že se prvně  bude muset na jednání zastupitelstva "doladit" jednací řád. Dá se jednacím řádem omezit svobodné pořizování, či  nakládání  s touto adionahrávkou? Co je "projev osobní povahy?"

 

děkuji

Viktor Kalabza
13.12.2011 18:11
Re: nakládání se zvukovou nahrávkou

1.

Možnost pořizovat zvukové a jiné záznamy týkající se konkrétních osob a jejich projevů osobní povahy a dále je používat upravuje § 12 občanského zákoníku. Vždy se pak jedná o vztah mezi nahrávajícím a nahrávaným, kde obci nepřísluší se nijak angažovat, a považuje se za nepřípustné, aby zastupitelstvo v jednacím řádu nebo jinak omezovalo výkon tohoto subjektivního soukromého práva. Zastupitelstvo se může leda usnést, zda bude pořizovat záznam pro účely pořízení nebo kontroly zápisu ze zasedání či nikoliv.

Ministerstvo vnitra k tomu ve svém stanovisku, zpracovaném po diskuzi s veřejným ochráncem práv, mj. uvádí: (Zastupitelstvo v jednacím řádu) např. může občanu zakázat pořizovat obrazový nebo zvukový záznam, pokud jím ruší zasedání, tj. maří cíl jednání, kterým je účast a slyšení veřejnosti. (…) Zastupitelstvo však není oprávněno (v jednacím řádu, ani konkrétním usnesením) zakázat pořizování obrazových a zvukových záznamů, pokud jeho pořizováním nedochází k rušení zasedání, neboť by porušilo ustanovení čl. 4 odst. 1 Listiny základních práva svobod, dle kterého povinnosti mohou být ukládány pouze toliko na základě zákona a v jeho mezích. S tímto názorem se ztotožňujeme.

Zmiňovaný § 12 občanského zákoníku stanovuje:

(1) Písemnosti osobní povahy, podobizny, obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy týkající se fyzické osoby nebo jejích projevů osobní povahy smějí být pořízeny nebo použity jen s jejím svolením.

(2) Svolení není třeba, použijí-li se písemnosti osobní povahy, podobizny, obrazové snímky nebo obrazové a zvukové záznamy k účelům úředním na základě zákona.

(3) Podobizny, obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy se mohou bez svolení fyzické osoby pořídit nebo použít přiměřeným způsobem též pro vědecké a umělecké účely a pro tiskové, filmové, rozhlasové a televizní zpravodajství. Ani takové použití však nesmí být v rozporu s oprávněnými zájmy fyzické osoby.

Souhlas dotčených osob je tedy nutný nejen k pořízení nahrávky, ale také k jejímu dalšímu použití. Bez souhlasu lze nahrávky pořizovat mj. na základě tzv. „úřední licence“ podle odst. 2. Příkladem takového pořízení je i nahrávání zastupitelstvem za účelem vytvoření nebo kontroly zápisu ze zasedání zastupitelstva. Na základě žádosti podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím je pak obec tuto nahrávku povinna na žádost (která může být i ústní) poskytnout. Pokud je poskytována občanu obce, může zřejmě, obdobně jako zápis ze zasedání, obsahovat i osobní údaje. Úřední licencí by zřejmě mělo být pokryto i poskytování této nahrávky v souladu se zmíněným zákonem. K projevům osobní povahy viz níže.

2.

Osobnostními právy podle § 11 a násl. občanského zákoníku je chráněna soukromá sféra fyzické osoby před neoprávněnými zásahy. Ustanovení § 12 hovoří o zvukových záznamech týkajících se fyzické osoby nebo jejích projevů osobní povahy. Z citovaného ustanovení ani z dostupných výkladů není zřejmé, zda zvukovým záznamem týkajícím se fyzické osoby je každý záznam, na kterém je zachycen hlas této osoby. Veřejné vystoupení starosty obce na zasedání zastupitelstva však nelze v žádném případě považovat za projev osobní povahy. Ke stejnému závěru došel i Nejvyšší soud, když ve svém rozsudku sp. zn. 30 Cdo 64/2004 mj. uvedl: „Ustanovení § 11 a 12 ObčZ poskytují ochranu jen těm projevům fyzických osob, jež mají osobní povahu. Osobní povahu proto – jak z logiky věci plyne – zpravidla nemají projevy, ke kterým dochází při výkonu povolání, při obchodní či veřejné činnosti.“ Vzhledem k účelu právní úpravy osobnostních práv v občanském zákoníku lze dovodit, že pořízení zvukového záznamu projevu starosty a jeho další použití samo o sobě zásahem do jeho osobnostních práv není.

Alexandra Kadlecová
9.6.2011 09:02
Finance obce

Dobrý den,

prosím o radu, jak mám rozumět konsolidaci ve finamcování a co jsou to rozpočtové účty, nebo kde najdu vysvětlení. Děkuji Kadlecová  

Viktor Kalabza
14.6.2011 11:13
Re: Finance obce

Dobrý den.

Každá obec hospodaří se svým rozpočtem a veškeré finanční transakce zaznamenává v účetnictví v jednotlivých účetních třídách, které se dále dělí na jednotlivé účty, tyto účty lze tedy označit za „rozpočtové účty“, byť žádný právní předpis takový pojem nezná.

Konsolidace se týká účtování příjmů a výdajů uvnitř soustavy veřejných rozpočtů. Obec konsoliduje převody finančních prostředků (ve formě příjmů a výdajů) např. v rámci jednotlivých fondů, aby se předešlo duplicitnímu zobrazení těchto prostředků, kdy ke skutečným příjmům a výdajům vně rozpočtu nedochází.

Informačně-poradenské centrum pro zastupitele zodpovídá dotazy týkající se zejména zákona o obcích, a souvisejících právních předpisů. S odbornými dotazy z oblasti účetnictví je třeba se obrátit na specialistu z tohoto oboru, pokud Vám neporadí někdo ze zdejších diskutujících.

Copyright © 2024 Svaz měst a obcí ČR Realizace SEAL, s.r.o.